Hyundai Tucson Forum banner

AC lijkt zwak in hybride?

4.3K views 16 replies 12 participants last post by  2Son  
#1 ·
Ik merkte dat de airconditioning een beetje slap lijkt te zijn in mijn 2023 hybride en vroeg me af hoe het werkt. In traditionele auto's draait de AC-compressor op een aandrijfriem van de krukas en kan deze draaien wanneer de motor draait. In de EV-modus draait de hybride motor niet (nul toeren zoals te zien op de toerenteller), dus ofwel de compressor draait niet of hij heeft een alternatieve stroombron. Niet draaien zou de zwakke prestaties kunnen verklaren. Ik geloof ook ergens gelezen te hebben dat de AC minder presteert bij het rijden van de auto in de ECO-modus. Dat zou consistent zijn met meer EV-gebruik in de ECO-modus. Weet iemand hoe de AC eigenlijk werkt?

#2 ·
Om duidelijk te zijn, ik denk dat u de ICE bedoelt als u "hybride motor" zegt. Hij draait niet in EV-modus, correct. De AC-compressor zou moeten draaien op de EV-batterij (althans wanneer de motor uit staat), dus u zou geen verschil in prestaties moeten merken, of de motor nu aan of uit staat. Als de EV-batterij laag genoeg wordt, schakelt hij de motor in om de batterij op te laden. Het werkt prima voor mij op mijn Santa Fe hybride, die hetzelfde systeem heeft als de Tucson hybride.

#3 ·
De A/C-compressor van de hybride wordt elektrisch bediend en gevoed door de hoogspanningsaccu.

Een opsomming die aangeeft dat de prestaties verminderd kunnen zijn wanneer de auto in de ECO-modus staat, staat in de handleiding, maar ik heb dit in mijn auto niet in noemenswaardige mate ervaren. Zelfs op dagen van meer dan 100 graden met een hoge luchtvochtigheid deze zomer vond ik de prestaties van de airconditioning van mijn '24 hybride uitstekend. Met de bedieningselementen ingesteld op automatisch en 72 graden, merkte ik dat ik de ventilatieopeningen na een tijdje van mijn gezicht afwendde omdat de lucht onaangenaam koud werd.

#4 ·
Bedankt voor de info. Ik bedoelde inderdaad de ICE toen ik de "hybride motor" zei, maar ik was slordig met mijn bewoordingen. Het lijkt erop dat het gebruik van een eigen elektromotor efficiënter zou zijn dan het draaien via een aandrijfriem en dat de software de airconditioning kan opnemen in het regelen van het batterijgebruik. Ik kan me voorstellen dat de prestaties van de airconditioning opzettelijk worden verminderd in de ECO-modus als onderdeel van de evenwichtsoefening.

#5 ·
Om toe te voegen aan de andere antwoorden, ik heb GEEN slechte prestaties gezien van de airconditioning in mijn hybride en ik woon in Florida, waar we de airconditioning in auto's het grootste deel van het jaar gebruiken. Stilstaand en met de airconditioning aan, kun je zien dat de batterijmeter daalt en zoals eerder opgemerkt, zal de motor aanslaan als dat nodig is.

#6 ·
Mijn airconditioning is absoluut 'slap'. Ik kan hem op de laagste temperatuur zetten en me toch warm voelen in mijn auto. Ik heb veel problemen gehad met deze auto, dus ik ben misschien een uitzondering wat betreft hoe ze echt zouden moeten werken. Ik ruik constant koelvloeistof en geloof dat er iets niet klopt en misschien heeft dat iets te maken met mijn zwakke airconditioning. Ik heb het gevoel dat mijn verwarming ook niet zo goed presteert. Bedankt voor het bevestigen dat ik niet gek ben. Ik stel dit al vanaf het begin in vraag, maar met alle andere problemen heb ik er geen punt van gemaakt. Het is logisch dat de airconditioning minder optimaal presteert in EV, maar dat is slechts een gok. Ik zal dit volgen om te zien wat anderen te zeggen hebben. Bedankt voor het delen.

#10 ·
(Verplaatst naar een bestaande thread)
Ik heb een 2025 Hyundai Tucson hybride. In deze dagen van extreme hitte koelt de airconditioning niet erg goed. Heeft iemand anders dit probleem?
Mijn '23 is oké en zal de auto uiteindelijk afkoelen. Wat nodig is, zijn ventilatieopeningen in het plafond, wat niet gaat gebeuren met een panoramadak, of grotere slangen en ventilatieopeningen naar de achterstoelen. Ik heb 70% keramische tint in de voorruit en 50% in de zijkanten.

Na het lezen van opmerkingen over het brandstofverbruik en de a/c-prestaties gedurende 2 jaar ben ik tot de conclusie gekomen dat YMMV. Deze voertuigen zijn als neven, het zijn geen echte tweelingen.

#9 · (Edited)
Mijn 25 Hybrid Limited bevriest me uit de auto, zelfs in de ECO-rijmodus. Maar ik heb alle ramen behoorlijk donker getint. Ik laat mijn temperatuur op 74 graden staan, want als het kouder is, wordt het belachelijk koud in de auto 🥶

Mike
Het is interessant, de misvatting die sommige mensen hebben over het instellen van de temperatuur. Als je hem lager instelt dan gewenst, wordt de snelheid of capaciteit van de unit niet verhoogd. 🥶