Ik heb een 23 Tuscan limited hybrid. Ik heb hem al bijna 3 maanden. Vandaag stapte ik in, zette de auto aan en het beeldscherm zei: “Gebruikersinstellingen opnieuw instellen”. Ik heb hier uiteraard niet om gevraagd, maar inderdaad is alles teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Enig idee waarom dit zou gebeuren? Ik heb de dealer gebeld en met de serviceafdeling gesproken en ze zeiden dat het een computerupdate zou kunnen zijn geweest die de instellingen heeft gewist, maar als dat bij elke update gebeurt, is het nogal onhandig. Is dit iemand anders overkomen?
Ja, inderdaad, ze hebben me vandaag ook te pakken gehad. Na deze reset van mijn gebruikersprofiel kreeg ik de melding van een software-update. Even een waarschuwing:
DOE DE UPDATE NIET VOORDAT U THUIS OF OP UW EINDBESTEMMING BENT. Er staat 15 minuten, maar het duurt veel langer en u kunt de auto pas bedienen als het klaar is.
Vreemd genoeg werd mijn gebruikersprofiel gereset
zonder dat ik op de startknop drukte. Ik stapte in mijn auto en verbond mijn telefoon en mijn accessoires gingen aan. De radio startte, het digitale dashboard lichtte op en de melding Gebruikersprofiel opnieuw instellen verscheen. Ik heb nooit op de startknop gedrukt. De motor startte niet, alleen de accessoires.
Nu moet ik al mijn opties opnieuw instellen. Vooral zorgwekkend waren de actieve veiligheidsvoorzieningen die waren ingeschakeld. Mijn klok verloor een uur omdat ik Zomertijd had geselecteerd. Ik verloor al mijn radio-instellingen en mijn Sirius Radio-account. Dit alles voor een paar updates, zoals het zien van mijn snelheidsmeter en toerenteller in een digitale kubus.
Autofabrikanten kunnen misschien software schrijven, maar ze weten zeker niet hoe ze onderhoudspatches en updates moeten implementeren.