Ik was graag een auto... nou ja, laten we zeggen dat ik vroeger graag mijn eigen auto waste. Niet zo veel meer. Ik heb ook een maandelijks abonnement met onbeperkt wassen, en ze hebben schaduwrijke parkeerplaatsen zodat je hem kunt afdrogen. Ik neem mijn eigen schone microvezel handdoeken mee, en natuurlijk mijn fles Armor All en een applicator, want ik hou van glanzende banden.
Een punt waarvan ik niet weet of iemand het in de thread heeft genoemd, is iets dat mijn autopoetser (die mijn auto minstens twee keer per jaar ziet) mij als een REGEL heeft ingeprent voor wanneer ik mijn auto thuis was. Gebruik NOOIT een soort hogedrukreiniger op de carrosserie, vooral niet op verticale oppervlakken - de deuren en de achterklep - wanneer je eerst start en de auto vuil is. Ik besloot zijn advies op te volgen, aangezien hij auto's restaureert sinds hij een tiener was en nu eind veertig of begin vijftig is.
Hij legde uit dat lakdegradatie op veel kleine manieren gebeurt die niet direct zichtbaar zijn voor het blote oog. Sproeiers die te krachtig zijn, kunnen minuscule vuildeeltjes in het blanke lakoppervlak drijven. Toen ik de eerste keer dat hij me dat vertelde sceptisch leek, was zijn voorbeeld dit: veel van die autowaslansen hebben een zeepdispenser. Zou ik die vullen met modderig water en het heel hard op mijn auto spuiten? Nou, nee, dat zou ik niet doen. Dus ik begin met een lichte spray om losse deeltjes te verwijderen, en ga dan aan de slag met de emmer en spons.
Ik heb vrienden die me zachtjes plagen over het wassen en poetsen VOORDAT ik aan een roadtrip begin. Ze beweren: "Het wordt toch alleen maar vies onderweg." Waar. Maar ze delen mijn totaal onwetenschappelijke theorie niet dat mijn auto beter en sneller rijdt als hij schoon is. Het is een blije auto.